Kako pomagati otrokom (in drugim), ki doživljajo tesnobo, povezano z virusom?

Avtorica: Karen Holford

Praktični nasveti za krmarjenje skozi obdobje negotovosti in slabih novic.

Izbruh koronavirusa je sprožil gromozansko poplavo tesnobe. 

Vsakič, ko vklopimo televizor ali uporabljamo telefon, nas novice opozarjajo na naraščajočo krizo. Življenje se je nenadoma obrnilo na glavo in pravila se spreminjajo sleherni dan.

Družine delajo, se učijo, skrbijo drug za drugega in poskušajo ostati zdrave v zaprtih prostorih, z omejenimi sredstvi in pogosto daleč od tistih, ki jih imajo radi. Kadar se počutimo tesnobno, se verjetnost, da bomo drug do drugega razdražljivi, poveča, kar povzroča še več tesnobe.

Bolj ko se bodo otroci počutili ljubljene, varne in srečne, manj bodo tesnobni. Tudi v težkih časih lahko v svojem domu počnete veliko stvari, da otrokom in najstnikom pomagate občutiti manj tesnobe.

Ena prvih stvari, ki jo lahko storite kot starš, je obvladovanje lastne tesnobe v zvezi z virusom COVID-19. Poiščite najnovejše zanesljive informacije o tem, kako ostati varni, in pomagajte drugim v svoji družini, da sledijo tem nasvetom. Omejite čas, ki ga porabite za branje, gledanje ali poslušanje novic, ki izzovejo tesnobo. Poiščite zgodbe o prijaznosti in velikodušnosti v pričujoči krizi, ki ogrejejo srce, in jih delite s svojimi otroki.

Bodite vzor mirnosti

Delite z otroki, kaj storite sami, da se umirite, ko začnete čutiti tesnobo, da se bodo od vas naučili nekaj nasvetov, ki jim bodo pomagali obvladati lastne strahove.

Če vas preplavi tesnoba, poskusite z nekaterimi idejami v tem članku, da se čim manj vaše zaskrbljenosti prenese na vaše otroke. Poiščite miren prostor za pogovor z ljudmi, ki prisluhnejo vašim čustvom, pokažejo, da jim je mar za vas, in vam pomagajo, da se počutite mirnejši.

Bodite pozorni na to, kaj čutijo

Skrbno opazujte, kaj počnejo in govorijo vaši otroci, in bodite pozorni na morebitne znake, da jih skrbi, kaj se dogaja okoli njih. Nekateri otroci utihnejo in sedijo sami v svoji sobi; drugi lahko postanejo muhasti; nekateri se lahko do ljudi okoli sebe obnašajo bolj grobo ali pa se igrajo na destruktivne načine.

Otroci in najstniki morda ne vedo, kako z vami začeti pogovor o tem, kako se počutijo. Pomaga lahko, da preživite nekaj časa sami z njimi in počnete nekaj, v čemer resnično uživajo, preden odprete pogovor o tem, kaj jih tare.

Pozorno poslušajte

Ljubeče prisluhnite otrokovim strahom in skrbem. Prekinite svoje delo, zazrite se v njihove oči in pokažite, da vam je mar, tako da jih objamete ali se jih ljubeče dotaknete. Pojasnite, da je povsem normalno, da se počutijo zaskrbljeni, saj se na svetu dogaja veliko strašljivih stvari, najboljše pa je, da spregovorijo o svojih strahovih, da boste lahko skrbeli drug za drugega in stvari premostili skupaj.

Če vaši otroci težko govorijo o svojih občutkih, poskusite narisati obris glave in jih prosite, naj nanjo napišejo ali narišejo to, o čemer razmišljajo. Ali pa vsako skrb izpišite na ločen kos papirja in se spomnite praktičnih stvari, ki jih lahko storite skupaj, da obvladate vsako izmed njih. Poskušajte upoštevati njihove strahove in jih ne degradirajte, ker se počutijo zaskrbljene, saj se v nasprotnem primeru v prihodnosti z vami najbrž ne bodo želeli pogovarjati o svojih občutkih.

Vsak dan preverite počutje 

Takšna kriza bo v vsakem izmed nas sprožila najrazličnejša čustva in nas postavila pred različne izzive. Vsak dan med seboj preverite, kako se počutite, tako da delite svoje najbolj žalostne trenutke in se tolažite med sabo. Nato delite svoje najsrečnejše trenutke in jih proslavite na zabaven način. Drug drugemu povejte tudi najbolj presenetljivo stvar, ki ste se jo naučili čez dan, ali pripovedujte o najlepši stvari, ki ste jo videli ali slišali.

Se spomniš, ko …

Večina otrok ima za seboj izkušnjo doživljanja tesnobe zaradi določene stvari, pri čemer se je na koncu vse dobro končalo. S pomočjo teh izkušenj jim pomagajte, da se spomnijo, kako dobro so se spoprijeli z nekaterimi svojimi skrbmi v preteklosti.

»Lani si bil resnično zaskrbljen, ko si začel obiskovati nov razred v šoli. Ampak bil si res pogumen in si se odlično odrezal. In do konca prvega dne si se spoprijateljil z Billyjem in zelo sta se zabavala! Zanima me, kaj se bo tokrat dobro izšlo?«

Uravnotežena iskrenost

Ko nam otroci postavljajo težka vprašanja o tem, kaj se dogaja v zvezi s pandemijo, jim moramo odgovoriti pošteno in preprosto, brez preveč dodatnih informacij. Če jim »lažemo«, da bi se bolje počutili, in kasneje ugotovijo, da jim nismo povedali resnice, nam bodo v prihodnosti težje zaupali.

»Da, veliko ljudi hudo zboli in nekateri umrejo, veliko več ljudi pa ozdravi. Mnogi na svetu se zelo trudijo, da bi našli rešitev, in veliko ljudi, prav tukaj okoli nas, počne neverjetne stvari, da skrbijo za druge.«

Prekinite krog tesnobe

Ko nam negativne misli in skrbi okupirajo možgane, se lahko počutimo še bolj zaskrbljeni in žalostni. S tem, da se lotite nečesa, kar zahteva veliko koncentracije, lahko prekinete cikel tesnobe.

Hobiji, gradbeni kompleti, sestavljanke, učenje novih spretnosti, kuhanje, branje, miselne sestavljanke ter umetniški in obrtniški projekti lahko pomagajo odvrniti otroke in najstnike od spirale tesnobnih misli, še posebej, če se dejavnosti lotite skupaj kot družina.

Poskusite s hvaležnostjo 

Hvaležnost je lahko odličen protistrup proti tesnobi. Ko se spomnimo pozitivnih stvari v svojem življenju in se počutimo hvaležni, je večja verjetnost, da bomo mirnejši in bolj radostni.

Kot družina pojdite skozi abecedo in naštejte vse stvari, za katere ste hvaležni, ki se začnejo na določeno črko. Sprehodite se po hiši in v vsaki od sob imenujte 10 stvari, za katere ste hvaležni. Poiščite pladenj in prosite vse člane družine, naj nanj postavijo tri stvari, ki predstavljajo tisto, za kar so najbolj hvaležni.

Umirjanje

Otroku ali najstniku pomagajte, da sestavi seznam stvari, ki mu pomagajo, da se počuti bolje, ko mu nekaj leži na duši.

Srkanje hladne vode ali pihanje največjih možnih mehurčkov jim lahko pomaga, da dihajo po naravno pomirjujočih vzorcih. Objemi, smejanje šalam in smešnim video posnetkom, nežno žgečkanje, masaža hrbta, topla kopel z mehurčki, igranje iger, peka kruha, skupna priprava obroka, ustvarjalnost in osredotočenost na zapletene podrobnosti narave jim lahko pomagajo, da se počutijo bolje.

Poskusite vključiti nekaj naravno tihih in pomirjujočih trenutkov v vsakdanji urnik doma.

Bodite prijazni

Če naredimo nekaj prijaznega za nekoga drugega, to pripomore k temu, da se tudi sami počutimo bolje. Ko smo sočutni in razmišljamo o drugih, smo tudi sami pomirjeni.

Pomagajte svojim otrokom izdelati pisane in spodbudne plakate, ki jih naj prilepijo na okna vašega doma, da bodo ljudem, ki hodijo po vaši ulici, vlivali upanje in veselje. Izdelajte kartice, ki jih pošljite osamljenim sorodnikom, in skupaj ustvarite darila, ki jih boste lahko v prihodnosti podarili drugim.

Molitev in bogoslužje

V teh časih tesnobe in stresa poiščite biblijske verze, ki prinašajo mir in tolažbo, in se osredotočite nanje. Naučite se jih na zabaven način in pojte pesmi, ki temeljijo na teh biblijskih verzih in jih poznate. Zaigrajte zgodbo o tem, kako je Jezus pomiril vihar in razmislite o tem, kako umirja nevihte v našem svetu in naših srcih.

Tesnobni otroci bodo morda potrebovali interaktivne molitve, ki jih lahko vidijo in izkusijo. Obrišite svoje roke in izrežite obliko. Predstavljajte si, da je to božja roka. Svoje skrbi napišite na dlan te roke. Potem se spomnite, da Bog zelo skrbi za nas in vse svoje skrbi lahko pustimo v njegovih rokah.

V času velike krize, kot je pandemija virusa COVID-19, v novicah s celega sveta slišimo in vidimo marsikaj, kar nas lahko preplavi z občutkom nemoči in tragedije. Pomembno je, da tudi te stvari damo v božje roke, da nas ne bi preplavile. Tu lahko pustimo svoje molitve za vse trpeče, tiste, ki so izgubili ljubljene, za zdravstveno osebje in znanstvenike, ki iščejo zdravila in cepiva.

To so zahtevni časi. Nihče od nas ne poseduje jasnega zemljevida, kako bo ta pandemija na koncu rešena. Doživljali bomo trenutke tesnobe, ko se bomo soočali s težkimi izzivi in ​​odločitvami. Če se bomo skupaj pogovarjali o dilemah, se tolažili in molili drug za drugega, nam bo to pomagalo krmariti po tem neznanem ozemlju. Prepričani smo pa lahko, da Bog ima zemljevid; ve, kako se bo to izšlo; zavedamo se, da ljubeče hrepeni, da bi nas za vedno odpeljal s tega zlomljenega sveta. Nekega dne bo za vedno izbrisal vse naše solze in s svojo ljubeznijo umiril vse naše strahove.

Za zdaj je z našimi družinami in nami v tej krizi. Vse nas drži blizu svojega srca. Joče, ko mi jočemo, in trpi, ko mi trpimo. Tolaži nas v vsem, s čimer se soočamo, da lahko mi tolažimo druge in prenašamo Njegovo ljubezen. In vabi nas, da mu izročimo vse svoje skrbi, saj skrbi za vsakega od nas.