Kako se zaščititi pred supervirusi, 2. del

Avtor: Elizabeth Jane Hall, Poliana V. Vale, dr. med.

Ena od štirih oseb, ki imajo covid-19, nima simptomov. Center za nadzor bolezni zdaj za obraz priporoča uporabo mask iz blaga, ker se covid-19 lahko širi že z govorjenjem. Predstavljamo vam nekaj preprostih, učinkovitih, znanstveno potrjenih in cenovno dostopnih načinov za pomoč telesu v tej vojni, s katerimi lahko zaščitite svoje zdravje pred covidom-19 ali katerim koli virusom! (Glejte več o zaščiti pred supervirusi v našem prvem članku: Kako se zaščititi pred supervirusi, 1. del).

Črevesno-imunska povezava

Če želite izboljšati imunost pred okužbami dihal, morate razumeti in izkoristiti povezanost med črevesjem in imunostjo. Ko smo zdravi, je človeška bakterijska flora črevesja raznolika, vsak posameznik pa hrani več kot 100 bilijonov bakterij, sestavljenih iz več kot 2000 znanih različnih vrst. Črevesni mikrobiom ima pomembno vlogo pri razvoju, učenju in uporabi imunskega sistema. Za primerne imunske odzive in optimalno zdravje so potrebni pravilno ravnovesje, sestava in zdrava raznolikost črevesnih bakterij. Neravnovesje, ki daje prednost sovražnim bakterijam nad prijaznimi mikrobi, sproži močne imunske in vnetne procese, ki spodbujajo kronične bolezni. Prijazne bakterije iz črevesja imajo nasprotni učinek!

Od zdravja črevesja je odvisno zdravje pljuč

Črevesje in pljuča so tesno in dvosmerno povezana. Protivirusni odzivi imunskega sistema na okužbo dihal, kot je gripa, so povezani z motnjami v sestavi mikroflore tako v črevesju kot v pljučih. Posledično lahko to neravnovesje zniža prag za sekundarno bakterijsko okužbo.1 Črevesne bakterije lahko oblikujejo tudi odziv imunskega sistema na pljučne okužbe.2

Ohranite zdravo črevesje

Probiotiki lahko zmanjšajo število okužb dihal, njihovih epizod, število dni, ki jih bolnik preživi s simptomi okužbe dihal, in potrebo po antibiotikih.3 Prehrana, ki vsebuje polnovredno rastlinsko hrano (sadje, zelenjava, stročnice in polnozrnata žita, a malo dodanega sladkorja, nasičenih in transmaščob) spodbuja širjenje koristnih bakterij kot so tiste, ki imajo koristne protivnetne lastnosti.4 V tem pogledu so proste količine surovega sadja in zelenjave še posebej koristne za izgradnjo zdrave mikroflore črevesja.5 V nasprotju s tem je nekakovostna ali zahodna prehrana (bogata s sladkorjem, živalskimi izdelki, soljo, predelano hrano in rafiniranimi ogljikovimi hidrati) povezana z več bakterijami, ki povzročajo bolezen.6,7 Uživanje obrokov v rednem času, telovadba in zadostno spanje pomagajo pri naselitvi črevesja z bakterijami, ki se borijo z boleznimi.8

Barvita, polnovredna rastlinska hrana se bori proti virusom

V neki raziskavi je uživanje borovnic v šestih tednih povečalo aktivnost naravnih celic ubijalk in zmanjšalo protivnetne spojine.9 Borovnice, brusnice in črni ribez so imeli visoke protivirusne učinke proti virusom gripe.10 Mango, jabolka, citrusi in brokoli vsebujejo terpene. Te terpenske spojine zavirajo viruse herpes simpleksa in gripe.11

Polifenoli zavirajo sposobnost virusov, da vstopijo v celice. Jagodičevje, grozdje, granatna jabolka, stročnice in oreščki so polni polifenolov, ki nudijo zaščito pred virusi. Pomagajo izboljšati krvni sladkor in zmanjšajo diabetične zaplete!12,13 Dobra novica za sladkorne bolnike, ki so nagnjeni k virusnim in bakterijskim okužbam! Se spomnite vsega govorjenja o tem, da so ogljikovi hidrati slabi za vas? Polisaharidi in več fitokemikalij iz polnovrednega sadja in polnozrnatega žita (dobri ogljikovi hidrati) zavirajo razmnoževanje virusov in motijo sposobnost virusov, da se vežejo na celične receptorje.14 Fitična kislina iz polnozrnatih žit in stročnic krepi delovanje naravnih celic ubijalk, ki uničujejo viruse.

Uporabljajte protivirusna užitna zelišča

Laboratorijske študije ponujajo prve dokaze, da lahko navadna užitna zelišča in druge rastline zavirajo širjenje virusov in celo pomagajo pri njihovem uničevanju. Bazilika15 in rožmarin16 lahko zavirata enteroviruse, skupino virusov, ki izvirajo iz prebavnega sistema in se lahko širijo na centralni živčni sistem in druge organe.

Ehinaceja (ameriški slamnik) zavira virus herpes simpleksa, nekatere koronaviruse in rinoviruse (ki povzročajo prehlad). Kurkuma in česen delujeta na specifične viruse gripe. Virusi mutirajo v različne seve, tako da ni ene rastline, ki bi bila primerna za vse seve gripe. Na primer, kurkuma zavira virusa H1N1 in H6N, medtem ko česen zavira virus parainfluence 3.17

Rastline, ki izboljšajo odpornost

Surovi česen poveča število in učinkovitost tako naravnih celic ubijalk kot limfocitov T. Naravne celice ubijalke so prva linija obrambe pred virusnimi napadalci. Limfociti zagotavljajo specifično imunost. Spojine v ehinaceji aktivirajo nespecifične naravne celice ubijalke (NK), ki uničujejo viruse, in se zdijo koristne ob okužbah dihal.18 Izvlečki iz celotne korenine astragala povečajo število belih krvnih celic v obtoku, okrepijo proizvodnjo protiteles in proizvodnjo limfocitov ter izboljšajo ubijalsko sposobnost NK celic. Videti je, da je praškasti koren astragala v obliki kapsul učinkovitejši od ekstraktov.19

Rdeči ginseng deluje sinergistično z vitaminom C, da poveča aktivnost NK celic. Ašvaganda, znana tudi kot Withania somnifera, indijski ginseng ali zimska češnja, je zelišče, ki spodbuja aktivnost NK celic.20

Vegetarijanci, prosimo, da upoštevate: pomanjkanje vitamina B12 je pokazalo znatno zmanjšanje aktivnosti naravnih celic ubijalk (NK) v vranici. Nizka ali mejna raven vitamina A prav tako ogroža učinkovitost NK celic. Vitamin E izboljšuje učinkovitost naravnih celic ubijalk. Starejši so dovzetnejši za pomanjkanje vitamina E.21

Dobra in slaba stran sladkega korena

Glicirizin v čaju sladkega korena (Glycyrrhiza glabra, golostebelni sladki koren ali likviricija) zavira razmnoževanje virusov, povezanih s sindromom akutne respiratorne stiske (SARS).22 Vendar pa se morajo posamezniki, ki imajo visok krvni tlak, motnje prehranjevanja, sladkorno bolezen, bolezni srca in ledvic ali nizko raven kalija, izogibati uživanju sladkega korena. Ker je sladkor zaviralec imunskega sistema, se izogibajte sladkarijam likviricija. Uživanje sladkega korena dlje kot nekaj tednov lahko povzroči, da se raven kalija tako zniža, da povzroči nevarne težave tudi pri zdravih odraslih. Likviricija lahko povzroči zadrževanje natrija in vode v telesu.

Protivirusne fitokemikalije širokega spektra

APIGENIN NA POMOČ

Apigenin je protivnetna fitokemikalija, ki ima široko protivirusno delovanje proti virusu afriške prašičje kuge, virusu gripe A, virusu gripe H5N1 v epitelijskih celicah pljuč, enterovirusu 71 (bolezni rok, nog in ust) ter virusu hepatitisa C.23 Kje najdete apigenin? V peteršilju, zeleni, čebuli, pomarančah, čaju kamilice in pšeničnih kalčkih.

KORISTNI KVERCETIN

Kvercetin je fitokemikalija, ki je bogato zastopana v listnati zelenjavi, brokoliju, rdeči čebuli, popru, rdečih jabolkih, jagodičevju, češnjah in grozdju. Antioksidant kvercetin zmanjšuje razmnoževanje številnih virusov: virusov gripe A, rinovirusa (prehlad), virusa denge tipa 2, virusa hepatitisa C in virusa Epstein-Barr.24 Poleg tega zmanjšuje vnetje. Ker je kvercetin koncentriran v lupini sadja ali zunanji plasti zelenjave, sočenje morda ni najboljši način za zagotovitev te dragocene fitokemikalije. Fitosomi ali nanodelci tudi omogočajo, da se laže absorbira.

GLUTATION

Glutation je aminokislinski kompleks glutaminske kisline, cisteina in gliceina. Poleg tega je glutation pomemben antioksidant, ki odstranjuje proste radikale, krepi imunost in naravno delovanje celic ubijalk ter ščiti jetra.

Stres, debelost, toksini ali zdravila, alkohol, presežek prehranskih maščob in naporna vadba izčrpavajo jetra glutationa. Limona vsebuje poseben flavonoid, ki prepreči to izčrpavanje in zmanjša oksidativni stres, ki se pojavi v jetrih. Selen, mikroelement, je potreben, da glutation opravi svoje delo.

Avokado, šparglji, krompir, surovi paradižnik, grenivke, jagode in lubenice so vsi dobri viri glutationa. Živila ob predelavi izgubijo nekaj vsebnosti glutationa. Sublingvalna in liposomska prehranska dopolnila glutationa se absorbirajo bolje kot navaden peroralni glutation. Liposomski glutation poveča ubijalsko sposobnost NK celic in razmnoževanje limfocitov. Posamezniki, ki imajo avtoimunske težave ali so ogroženi z limfomi, ne bi smeli uporabljati dodatkov glutationa, temveč naj ga dobijo iz hrane.25

NAC

N-acetil cistein prav tako obnavlja glutation in povečuje njegovo učinkovitost ter se je izkazal za uporabnega pri resnih pljučnih okužbah. Metaanaliza bolnikov s sindromom akutne dihalne stiske, objavljena leta 2017, je pokazala, da je zdravljenje z NAC zahtevalo krajše obdobje na oddelku za intenzivno nego v primerjavi s kontrolno skupino.26 Sindrom akutne dihalne stiske (ARDS) je vrsta dihalne odpovedi, za katero je značilen hiter začetek širokega vnetja v pljučih.

Šteje rednost

Cirkadiani ritem ne vpliva samo na mikrofloro črevesja, temveč tudi na imunski sistem. Večina imunskih celic ima cirkadiani ritem. Posledično cirkadijski ritmi pomagajo oblikovati imunske odzive. Moteni bioritmi motijo imunski sistem, zaradi česar je človek bolj dovzeten za viruse, in ustvarjajo več vnetnih spojin.27,28 Virusi lahko oslabijo celično presnovo in spremenijo telesno uro.29

Povečajte melatonin

Hormon melatonin je regulator cirkadianega ritma z močnim protivirusnim delovanjem.30 Vadba ob močni jutranji sončni svetlobi je najboljši način za povečanje melatonina. Izključitev modre svetlobe na napravah zvečer prav tako poveča melatonin in izboljša presnovo telesa. Če to ni možno, zvečer uporabite filtre modre svetlobe na svojih napravah. Ustrezni vitamini: B1 (tiamin), B3 (niacin), B6 (piridoksin) in folna kislina so prav tako pomembni pri sintezi serotonina in posledično melatonina.

Stimulatorji centralnega živčnega sistema kot so kofein, alkohol, tobak, stres, nekateri nesteroidni antirevmatiki (nesteroidna protivnetna zdravila), zaviralci kalcijevih kanalov in svetle luči ponoči (vključno z mesečno svetlobo), znižujejo raven melatonina. Ironično je, da veliko zdravil za spanje zavira naravno proizvodnjo melatonina, kar povzroča odvisnost in sčasoma zasvojenost s spalnimi pripomočki.

Večina komercialnih dodatkov melatonina dvigne vaš nivo do dvajsetkrat več kot ga vaše telo dejansko potrebuje. Zaradi tega je bolje spremeniti življenjski slog, da dvignete nivo svojega melatonina. Posamezniki z znaki zmedenosti, depresijo, sladkorno boleznijo, visokim krvnim tlakom ali epileptičnimi napadi ne smejo jemati melatonina, ker lahko to njihove težave poslabša. Melatonin lahko reagira z zdravili. Zato se pred njegovo uporabo posvetujte s svojim zdravnikom. Melatonin lahko povzroči zaspanost! Vzemite ga pred spanjem. Če ni kontraindicirano, je vnos 0,5 do 3 miligrame dnevno običajno varen za nekaj tednov.

Hidroterapija proti virusom

Pravilno predpisana in spretno podana hidroterapija je lahko močno orožje proti okužbam. Med pandemijo španske gripe leta 1918 so imeli posamezniki, ki so zboleli za njo, veliko večjo možnost preživetja, če so bili deležni zdravljenja s hidroterapijo.

Če je človek zdrav in brez zdravstvenih zapletov, lahko kontrastna prha ali vroča kopel nog spodbudi imunski sistem, da prepreči virusno okužbo. Vendar ima vsako zdravljenje s hidroterapijo svoje indikacije in kontraindikacije. Pacientovo anamnezo je treba natančno preučiti. Na žalost ena vrsta zdravljenja ne deluje pri vsaki vrsti virusa.

Vročina je na splošno koristna za gostitelja (bolno osebo), saj sproži več dogodkov, ki vodijo do krepitve imunološke obrambe. Umetno dvigovanje vročine s pomočjo vroče kopeli, savne ali parne kopeli povečuje tudi število na viruse delujočih limfocitov T in naravnih celic ubijalk.31 Poleg tega uravnavana vročina poveča učinkovitost naravnih celic ubijalk. Savnanje lahko spodbudi imunsko obrambo in zmanjša vnetje. Žal lahko hipertermija zavira nekatere viruse in spodbuja širjenje drugih.32

Hipertermija (umetno uravnavano zvišanje telesne temperature) je kontraindicirana v primerih nizkega krvnega tlaka, zelo visokega krvnega tlaka, anemije in motenj krvnih žil. Hipertermija s savno, toplo vodo ali parnimi kopelmi je lahko koristna pri preprečevanju virusnih okužb in zdravljenju nekaterih bolezni, vendar se lahko izkaže za nevarno pri osebah z določenimi zdravstvenimi težavami.

V primeru resnih obolenj je treba bolnikovo anamnezo natančno preučiti pred uvedbo hidroterapije. Prav tako je treba pretehtati trend napredka (ali njegovega pomanjkanja) in pogosto hitre spremembe trenutnega stanja pacienta. Ti trije dejavniki (zdravstvena dokumentacija, napredek in trenutno stanje) pomagajo pri določanju vrste tretmaja, ki jo je treba predpisati. (Seveda je nujna pravilna dezinfekcija vseh površin in opreme.)

Hidroterapija in covid-19

Starejši posamezniki in osebe s kroničnimi boleznimi (pljučne bolezni, imunske motnje, hipertenzija, debelost, diabetes ali težave s srcem) imajo bistveno večje tveganje za pljučnico, pljučni edem, sepso in motnje strjevanja zaradi koronavirusov. Zdravljenje s hidroterapijo, ki ni pravilno predpisano in prilagojeno posameznemu bolniku, lahko pri covid-19 sproži enega od naštetih zapletov (na primer pljučni edem). Po drugi strani pa bi lahko pravilno predpisana hidroterapija skupaj z medicinskimi ukrepi pomagala rešiti življenje. Avtorji menijo, da ni primerno priporočiti posebne hidroterapije za zdravljenje brez temeljite anamneze, telesnega pregleda, laboratorijskih preiskav in stalnega spremljanja hudo bolnega bolnika ali pacienta z zapleteno zdravstveno anamnezo.

Zaključek: Pogosto umivanje rok in priporočena medsebojna razdalja sta med epidemijami ključnega pomena; vendar za zaščito številnih posameznikov ne zadostujeta. Zmerna vadba, dobro uravnotežena polnovredna prehrana rastlinskega izvora (vključno s protivirusno hrano), zadostno spanje, rednost, zdravo črevesje in ustrezno predpisana hidroterapija ter zelišča lahko pripomorejo k zmanjšanju tveganja za virusne okužbe in znatno izboljšajo vaše možnosti za okrevanje.

© 2020, Wildwood Sanitarium. Vse pravice pridržane. Slovensko izdajo pripravila Zvonko Virtič in Petra Turk. Objavljeno s pisnim dovoljenjem.

Izjava o omejitvi odgovornosti: Informacije v tem članku so izobraževalne in splošne narave. Namen Wildwood Lifestyle Centra, njegovih subjektov ali avtorja tega članka ni nadomestiti medicinske diagnostike, svetovanja ali zdravljenja s strani kvalificiranih zdravstvenih delavcev.

Izvirnik: https://wildwoodhealth.com/blog/how-to-protect-yourself-from-super-viruses-part-2/

Viri:

  1. Shigeo Hanada. Respiratory Viral Infection-Induced Microbiome Alterations and Secondary Bacterial Pneumonia. Front Immunol. 2018; 9: 2640. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6250824/
  2. Chen C.-J. Role of the intestinal microbiota in the immunomodulation of influenza virus infection. Microbes Infect. 2017; 19:570–579. doi: 10.1016/j.micinf.2017.09.002.
  3. Lenoir-Wijnkoop I. Probiotics Reduce Health Care Cost and Societal Impact of Flu-Like Respiratory Tract Infections in the USA: An Economic Modeling Study. Front Pharmacol. 2019; 10:980.
  4. Tomova A. The Effects of Vegetarian and Vegan Diets on Gut Microbiota. Front. Nutr. 17. april 2019. www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2019.00047/full
  5. Karon A. A Western Diet Linked to lower microbiome diversity. Internal Medicine News. 29. marec 2019. www.mdedge.com/internalmedicine/article/197770/gastroenterology/western-diet-linked-lower-microbiome-diversity
  6. Zinöcker MK. The Western Diet–Microbiome-Host Interaction. Nutrients. Marec 2018: 10(3): 365. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5872783/
  7. Singh RK. Influence of diet on the gut microbiome and implications for human health. Journal of Translational Medicine. Volume 15, Article number: 73 (2017).
  8. Hall E. & Valley. Twelve Natural Ways to Improve Your Gut Health. 9. december 2019. wildwoodhealth.com/blog/twelve-natural-ways-to-improve-gut-health-without-probiotics/
  9. McAnulty LS. Effect of blueberry ingestion on natural killer cell counts, oxidative stress, and inflammation prior to and after 2.5 h of running. Appl Physiol Nutr Metab. December 2011; 36(6):976-84.
  10. Haruhito Sekizawa. Relationship Between Polyphenol Content and Anti-Influenza Viral Effects of Berries. J Sci Food Agric. 93 (9), 2239-4. Julij 2013. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23355221-relationship-between-polyphenol-content-and-anti-influenza-viral-effects-of-berries/
  11. Kapoor R. et al. Antiviral Phytochemicals: An Overview. Biochem Physiol 2017, 6:2.
  12. Azzini E. Antiobesity Effects of Anthocyanins in Preclinical and Clinical Studies. Oxid Med Cell Longev. 2017; 2017:2740364. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28785373
  13. Zuriñe Rasines-Perea. Grape Polyphenols’ Effects in Human Cardiovascular Diseases and Diabetes Molecules. Januar 2017; 22(1): 68. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6155751/
  14. Kapoor R. et al. Antiviral Phytochemicals: An Overview. Biochem Physiol 2017, 6:2
  15. Ruwali Pushpa. Antiviral Potential of Medical Plants: An Overview. Int. Res. J. Pharm. 2013, 4 (6).
  16. Choi H. J., Song J. H., Ahn Y. J. and Kwon D. H. (2008) Journal of Applied Biological Chemistry, 51(3), 123-127.
  17. Ruwali Pushpa. Antiviral Potential of Medical Plants: An Overview. Int. Res. J. Pharm. 2013, 4 (6).
  18. Bhushan Patwardhan and Manish Gautam. Botanical immunodrugs: scope and opportunities. Drug Discovery Review. Vol 10: 7. april 2005.
  19. Zhi Xin Li. Immunomodulatory effects of a new whole ingredients extract from Astragalus: a combined evaluation on chemistry and pharmacology.
  20. Bhushan Patwardhan and Manish Gautam. Botanical immunodrugs: scope and opportunities. Drug Discovery Review. Vol 10: 7. april 2005.
  21. Grudzien M. Effect of Natural Compounds on NK Cell Activation. Volume 2018 |Article ID 4868417 | doi.org/10.1155/2018/4868417
  22. Bhushan Patwardhan and Manish Gautam. Botanical immunodrugs: scope and opportunities. Drug Discovery Review. Vol 10: 7. april 2005.
  23. Shimon Ben-Shabat. Antiviral effect of phytochemicals from medicinal plants: Applications and drug delivery strategies. Drug Delivery and Translational Research. 1. december 2019. link.springer.com/article/10.1007/s13346-019-00691-6
  24. Shimon Ben-Shabat. Antiviral effect of phytochemicals from medicinal plants: Applications and drug delivery strategies. Drug Delivery and Translational Research. 1. december 2019. link.springer.com/article/10.1007/s13346-019-00691-6
  25. Sinha R. Oral supplementation with liposomal glutathione elevates body stores of glutathione and markers of immune function. Eur J Clin Nutr. Januar 2018; 72(1):105-111. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28853742
  26. Ying Zhang. Effects of N-acetylcysteine treatment in acute respiratory distress syndrome: A meta-analysis. Exp Ther Med. Oktober 2017; 14(4): 2863–2868. www.spandidos-publications.com/10.3892/etm.2017.4891
  27. Haspel JA. Perfect timing: circadian rhythms, sleep, and immunity — an NIH workshop summary. insight.jci.org/articles/view/131487
  28. Labrecque N. Crosstalk between the circadian clock circuitry and the immune system. Chronobiol Int. Avgust 2013; 30(7):870-88.
  29. Xiaodong Zhuang. Interplay between circadian clock and viral infection. J Mol Med (Berl). 2017; 95(12): 1283–1289. doi: 10.1007/s00109-017-1592-7.
  30. Vielma JR. Review: Effects of melatonin on oxidative stress, and resistance to bacterial, parasitic, and viral infections: a review. Acta Trop. September 2014; 137():31-8.
  31. Blazickova S. Effect of hyperthermic water bath on parameters of cellular immunity. Int J Clin Pharmacol Res. 2000; 20(1-2):41-6. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3916915/
  32. Ferdinand Roesch. Hyperthermia Stimulates HIV-1 Replication. Plos pathogens, 12. Julij 2012. doi.org/10.1371/journal.ppat.1002792